Vinkit


basaltti

Ennen fysioterapiaa/hierontaa:

Voit kertoa jo aikaa varatessasi tilanteesi (myös mahdolliset sairaudet & vammat) sekä mahdollisimman tarkasti ongelma-alueesi, minkälaista hierontaa haluat sekä keston. Näin pääsemme heti kartoittamaan tilanteesi ja hoidon alussa tekemään tarvittavat alkututkimukset sekä tarkemman haastattelun. Teemme sinulle henkilökohtaisen suunnitelman ja seuraamme kehitystä tulevilla hoitokerroilla ja tarpeen mukaan muutamme hoitosuunnitelmaa juuri Sinulle sopivaksi. Kaikki tiedot ovat luottamuksellisia eikä niitä luovuteta ulkopuoliselle.

Myös puhdas iho on yhteinen ilo & tule hierontaan myös muutama tunti ennen syöneenä; täydellä vatsalla makaaminen (tai vatsan seudun hieronta) voi tuntua ikävältä. Tehokkaampaa hoitoa saamme aikaiseksi, jos järjestät treenisi edelliseen päivään ja vasta hieronnasta seuraavaan päivään. Toisille käy hieronta heti harjoittelun jälkeen, jolloin teemme hoitosuunnitelman tämän tarpeen mukaisesti.

Ethän myöskään ota särkylääkettä samana päivänä, jolloin tulet fysioterapiaan/hierontaan. Kokeile mieluummin ehkäisevää hoito kotonasi kevyesti liikkuen. Huomaathan, että tulehtunutta lihasta ei kannata venytellä! Tarvittaessa voit kokeilla kylmähoitoa kipualueelle (esim. pakkasesta hernepussi tai kylmetä kauratyyny), jos joku kehonosa on tulehtunut.

Käytän pyydettäessä tuoksullisia öljyjä hieronnan yhteydessä! Huomioithan, että osa hemmotteluhoidoista saattaa sotkea alusvaatteitasi, vaikkakin ne suojataan hoidon aikana.

hpoyta

Hieronnan aikana:

Hierontaa voidaan toteuttaa halutulle alueelle esim. osahierontana tai puolihierontana, kokovartalohieronnassa keho käsitellään varpaista korvanlehtiin asti. Useimmiten hoito aloitetaan pakaroista, sen jälkeen käsitellään selän alue ja jalat, toiselta puolelta käsien ja rinnan seutu sekä jalat, lopuksi niska-ja kasvohieronta. Kerro reilusti mikäli olet ensimmäistä kertaa hieronnassa, niin opastan mielelläni hieronnan aikana ja selvitän mitä aluetta käsittelen.

huone

Hieronnan jälkeen:

Hieronta tehostaa aineenvaihduntaa ja muokkaa lihaksissa olevia pieniä säikeitä, tämän vuoksi on erittäin tärkeää muistaa runsas vedenjuonti pitkin päivää sekä seuraavina päivinä. Voit halutessasi käydä kevyellä kävelyllä ja toteuttaa lyhyitä venyttelyjä lihasryhmiin, jotka tehostavat hieronnan vaikutusta ja palauttavat lihasten toimintaa sekä vähentävät mahdollisia jännityksiä lihaksissa. En suosittele rankkaa urheilua samalle päivälle, sillä lihasten palautuminen saattaa hidastua ja voimakas urheilu voi olla haitaksi nivelalueille heti hieronnan jälkeen. Joskus täysi palautuminen hieronnasta voi viedä muutamiakin päiviä. Terveellisestä ruokavaliosta on hyötyä hoidon tehostamiseen. Kuuntele siis kehoasi ja anna itsellesi lupa nauttia hieronnan vaikutuksista vaikkapa parikin päivää.

Ohjaus & neuvonta:

Voit soittaa minulle ja tiedustella hoidoista sekä niiden vaikutuksista. Annan asiakkailleni venyttely-harjoitteluohjeita kehon alueille, tarvittaessa keskustelemme ruokavaliosta sekä ravintolisistä ja erilaisista urheilumahdollisuuksista. Ohjaan myös tarvittaessa lääkärille tai muulle terveydenalan ammattilaiselle, jotta saisit parhaimman mahdollisen avun vaivaasi.

Olen mielelläni asiakkaideni apuna hoidon jälkeenkin, mikäli
kysymyksiä esiintyy.