Aito Otteen naisten terveys – sivusto

Ilolla julkaisemme naisten terveys-verkkokaupan yhteistyökumppanit sekä asiantuntijat!

Ensimmäisenä oululainen kätilö/vyöhyketerapeutti – Niina Tapio Oivasta Kehosta tarjoaa äideille tukea raskausaikana neuvola-asioissa, raskausajan vyöhyketerapialla ja synnytyksen jälkeen vauvan vyöhyketerapiassa sekä tarjoaa imetysohjausta. Niina on mukana verkkokurssien artikkelien kirjoittamisessa, asiantuntijana sekä toteuttajana tulevien kurssien sisällöissä.

Ihanaa, että saan työskennellä Niinan kanssa ja meidät molemmat löydät Oulusta osoitteesta: Koulukatu 41, Gynekon talosta saman katon alta. -Aito Ote, Ulla, äitiysfysioterapeutti

Liikunta raskausajan/synnytyksen jälkeen

Lantionpohjan lihasten harjoittelun voi aloittaa samana päivänä, kun vauva syntyy.

Harjoittelu on äärimmäisen kevyttä ja vain maksimissaan 5-30 toistoa päivän aikana – vältä siis aktivoimasta liikaa lantionpohjanlihaksia, ettet aiheuta kipua tai kramppia. Lievää virtsankarkailua saattaa esiintyä synnytyksen jälkeen joitakin päiviä tai viikkoja. Mikäli sinulla on jälkivuotoa tulisi liikkumisen olla kevyttä voinnin mukaan – sairaalasta pääsyn jälkeen jälkivuoto voi hieman voimistua, jos liikkuminen lisääntyy.

Jälkisupistuksia tai synnytyksen jälkeistä ummetusta voi lievittää TENS-laitteella, jota mahdollisesti kokeilit synnytyksessä, myös imetys voi vähentää jälkisupistusten tuntemuksia. Suolen toiminta voi olla hidasta synnytyksen jälkeen – tähän vaikuttaa myös ruokavalio sekä vedenjuonti. Ummetusta kannattaa hoitaa, sillä se altistaa laskeumille ja lantionpohjan lihasten toimintahäiriöille.

Jos sinulla on kuumeilua, alavatsan kipuja tai jälkivuodossa esiintyy voimakasta tuoksua on hyvä ottaa yhteyttä lääkäriin ennen fyysistä harjoittelua. Jälkivuodon yhteydessä on hyvä välttää uimista ja ammekylpyjä sekä huolehtia päivittäisestä alapääpesusta – kohtu ja emätin ovat tulehdusherkkiä. Sektioarven ja repeämän hoitoon saat hoito-ohjeet Aito Otteen verkkokurssilla tai vastaanotolla Oulussa.

Muutamat ensimmäiset kuukaudet sujuvat vauvaan tutustuessa ja arjen toimintojen parissa – verkkokurssin ohjelmat ovat tarkoitettu aloitettavaksi 2kk synnytyksen jälkeen.

Vauvan kanssa saat jo arjessa riittävästi liikuntaa vaunulenkeillä ja esim. nostaessa pienokaista syliin, äideillä tulee useita kyykkyjä päivässä jo huomaamatta – voit yhdistää kevyet päivittäiset lantionpohjan lihasten supistukset näihin arjen toimintoihin, tai vaikka hampaanpesun yhteydessä. Mikäli et heti havaitse lantionpohjan supistusta ja rentoutusta, niin siitä ei tarvitse vielä huolestua – yleensä se löytyy muutaman kuukauden päästä synnytyksestä ja tarvittaessa äitiys-lantionpohjan fysioterapeutti opastaa sinua vastaanotolla löytämään oikeat lihakset. Jo pienikin hikoilu aktiivisen vaunulenkin aikana auttaa vatsalihaksia palautumaan.

Yleisesti suositellaan välttämään voimakkaita rutistuksia, maastavetoja, punnerruksia, lankkuja ja liikkeitä, joissa on tärähdyksiä sekä nopeita suunnan muutoksia, kunnes olet täysin palautunut synnytyksestä. Raskausaikana hormonaaliset muutokset ovat löysyttäneet niveliä tukevia nivelsiteitä, joten harjoittelu tulee aloittaa kevyesti.

Juoksua suositellaan aloittamaan n.6kk synnytyksen jälkeen – löydät näistä lisäohjeita verkkokurssiltasi. 

Kun koet, että lantionpohjasi on riittävästi palautunut, suositellaan reipasta kestävyysliikuntaa n.2,5h tuntia tai rasittavaa liikuntaa 1h viikossa sekä 2 tuntia lihasvoimaharjoittelua viikossa. Käytä tarvittaessa apunasi synnytyksen jälkeistä tukivyötä liikkuessasi. Laadukkaita tukivöitä tarjoaa yhteistyökumppanimme Lola&Lykke: https://lolalykke.com

Ryhmäliikuntalajeissa voit käyttää verkkokurssilla oppimisia lantionpohjan ja vatsalihasten harjoitteita, jolloin voit turvallisesti treenata myös isommissa ryhmissä.

Nauti siis rauhassa ajastasi vauvan kanssa ja liiku vointisi mukaan tutuissa liikuntalajeissa.

___

Kirjoittaja on Aito Otteen Ulla Tapaninen, 

äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti, 

joka on erikoistunut naisten kivunhoitoon

mm. lääkinnällisellä akupunktiolla, manuaalisilla

menetelmillä, kuten lantionalueen faskiahoidot

Naisten terveys

Tervetuloa naisten terveyteen keskittyvälle sivustolle.

Olipa kyse raskausajasta tai sen jälkeisesti palautumisesta, pms/kuukautisoireista, endometrioosista ja sen liitännäissairausista, vulvodyniasta tai vaihdevuosista – löydät sivustoltamme tietoa sekä verkkokurssit hyvinvointisi edistämiseen.

Verkkokurssimme julkaistaan aivan pian!

RASKAUSAJASTA PALAUTUMINEN

Naisten raskausajan ja synnyttäneiden äitien jaksamiseen
tulisi yleisesti kiinnittää huomiota, sillä se heijastuu
välillisesti perheiden hyvinvointiin ja pienten lasten kasvuun.
Tällä hetkellä esimerkiksi äitiysfysioterapia ei saavuta
kaikkia hoidon tarvitsijoita.
Palveluiden ulkopuolelle jäävät muun muassa vähävaraiset
sekä suurimpien kaupunkien ulkopuolella asuvat äidit.
Verkkopalvelun avulla myös heille
voidaan tarjota palveluja yhdenvertaisesti ja ryhmämuotoista tukea tarjoamme facebookin välityksellä.

Verkkokurssien sisällöt ovat luoneet terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaiset.

Haluamme toimia verkossa vastuullisesti terveyttä edistäen, joten yksilövastaanotto on auki Oulussa tai etäyhteydellä koko Suomeen. Facebook-ryhmässä saat tukea ja voit esittää harjoittelussa eteesi tulleita kysymyksiä, joihin sinulle vastaa terveydenalan ammattilainen. Täällä Oulussa sinua palvelevat mm. Aito Ote – äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti, kätilöt Niina Tapio Oiva Kehosta ja Tuisku Koskela Sylin Hyvästä, seksuaalineuvoja – terapeutti Pirkko Moisio / PirkkoMoi – yrityksestä ja LifeCoach asioissa Auli Hedman.

Kirjoittaja:

Aito Ote, Ulla Tapaninen, ft, naisten kivunhoitoon erikoistunut lantionpohjan fysioterapeutti

p. 040 7393 446 , ulla@aitote.fi