Äitiysfysioterapia ja raskausajan fysioterapia

Raskausajan liikunta

Raskausajan liikunta edistää merkittävästi äidin ja tulevan vauvan terveyttä. Liikunnan voi aloittaa, vaikka aiempaa taustaa ei liikuntaharrastuksista löytyisi. Harjoittelu vähentää riskiä ennenaikaiseen synnytykseen ja sektioon, raskauden ajan diabetekseen sekä vaikuttaa positiivisesti vauvan painoon. Raskauden aikana harjoitettu liikunta tai yksilöharjoittelu fysioterapeutin ohjauksessa ennaltaehkäisee myös suorien vatsalihasten erkauman syntyä.

Fysioterapeutti ohjaa ja tekee odottavalle äidille sopivan harjoitteluohjelman. Raskauden aikana keho on jatkuvassa muutoksessa ja säännöllinen tapaaminen fysioterapeutin luona motivoi harjoitteluun sekä edistää turvallista harjoittelua myös omissa liikuntalajeissasi.

Harjoitteluohjelman tulisi sisältää voima- ja kestävyysharjoittelua (35 min – 90 min) sekä kehon niveliä tukevaa harjoittelua 3 – 4 krt viikossa. Fysioterapeuttinen kotiharjoitteluohjelma sekä raskausajan hieronta valmistavat kehoa synnytykseen.

Ultraäänitutkimus ja EMG

Raskauden jälkeistä lantionpohjan ja vatsalihasten toimintaa voidaan tutkia palpaation ja työntömitan lisäksi ultraaänilaitteella. Tutkimus on kivuton ja reaaliaikaista ultraääntä voidaan käyttää kuntoutuksen apuna sekä kotiharjoittelun suunnittelussa. Harjoittelu ultraäänilaitetta apuna käyttäen on motivoivaa, koska se antaa visuaalista kuvaa, miten lihakset aktivoituvat ja mitä vatsalihasten keskilinjassa tapahtuu harjoittelun aikana. 

Lantionpohjan lihasten tutkimiseen käytetään myös tarvittaessa EMG:tä ja emätinelektrodia, jolla havainnoidaan supistusten voimakkuutta ja suuntautumista. Ensisijaisesti käytetään kuitenkin vatsanpäältä kuvantamista ultraäänellä ja palpaation keinoin ihon pinnalta. 

Tärkeintä ei ole erkauman kaventaminen senttimetreissä, vaan lantionpohjan ja vatsalihasten oikeanlainen lihasaktiviteetti ja toiminta – syvien lihasten tuki. Vatsalihasten toiminnan tutkimiseen liittyy olennaisesti kehon muiden lihasten kireys ja esim. kipuoireet (mm. migreeni/pääkipu, si-lantion alueen kivut jne). Kivunhoidon apuna voidaan käyttää akupunktiota tai muita manuaalisia menetelmiä, kuten faskiakäsittelyä ja hierontaa.

Fysioterapiakäynnillä tutkin usein asiakkaan varpaista korvanlehtiin asti perusryhtiä havannoiden. Usein asiakkaan kommentit ovatkin, että ”kaikki vaikuttaa kaikkeen” ja ”ompa mukavaa, että koko keho huomioidaan”. 

Odottavan ja synnyttäneen äidin hyvinvointi, lantionpohjalihasten harjoittelu

  • Erkaumaharjoittelu
  • Ryhtiharjoittelu ja kehon hahmotus
  • Lihasvoimaharjoittelu, kestävyysharjoittelu ja kehonhuolto
  • Kinesioteippaus
  • Manuaalinen käsittely ja akupunktio
  • Kivunhoito
  • Sektio- ja episiotomia-arpien hoito
  • Ohjaus ja neuvonta omatoimiseen liikkumiseen arjen yhteydessä

Fysioterapialla apua raskauteen

Raskauden aikaan sopivia lajeja ovat esim. vesiliikuntalajit, kävely, pilates ja äitiysjooga. Fysioterapeutin ohjaama terapeuttinen harjoittelu sekä ryhdin huomioiminen arkitoiminnoissa helpottaa raskauden tuomia kehollisia kuormituksia.

Synnytyksen jälkeen säännöllinen harjoittelu fysioterapeutin ohjauksessa auttaa palautumaan raskauden ja synnytyksen tuomista kuormituksista.

Fysioterapeutin avulla löydät kehosi tasapainon

Äitiysfysioterapiaan voit tulla tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi, joita voi esiintyä raskausaikana, kuten selkäkivut, niska-hartiaseudun ongelmat, rannekanavaoireet, yleisesti ryhtiongelmat ja turvotus. Hoidossa voidaan käyttää apuna terapeuttista harjoittelua nivelten tukemiseen ja lihasten vahvistamiseen, kinesioteippausta ja manuaalista käsittelyä (hieronta), jotka usein myös helpottavat kipua ja valmistavat synnytykseen rentouttaen kehoa. Fysioterapeutti neuvoo myös synnytyksen lähestyessä lantiota rentouttavia harjoitteita ja TENS-laitteen käyttöä, jota voidaan hyödyntää synnytyskipujen lieventämisessä. Synnytyksen jälkeen huomioidaan liikeharjoitteissa vatsalihasten erkaantuma, lantionpohjan harjoitteet ja selkälihasten vahvistaminen. 

Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä ja palautuminen voi kestää viikoista jopa muutamaan vuoteen. Fysioterapeutti auttaa tunnistamaan lantionpohjanlihakset ja vatsalihakset sekä opastaa turvalliseen harjoitteluun synnytyksen jälkeen. Selkärangan neutraaliasento ja  hyvät keskivartalon tukilihakset ennaltaehkäisevät ryhtimuutoksista ja epäergonomisten asentojen tuomia tuki- ja liikuntaelinongelmia.

Fysioterapiaan ja äitiysfysioterapiaan voit tulla ilman lähetettä tai lääkärin lähetteellä, josta saat KELA-korvauksen 60 min hoidosta 8 €.
Olet tervetullut myös raskausajan hierontaan. Hieronnasta ei saa KELA-korvausta.